SpaceX poate să-și permită noua sa rachetă de pe Marte și va exista o piață pentru aceasta?

Vineri, CEX-ul SpaceX, Elon Musk, și-a expus viziunea pentru viitorul lui SpaceX: compania intră all-in pe un vehicul din generația următoare, denumit BFR sau Big Rocking Fucking. Această rachetă, care va fi capabilă să meargă spre Lună și Marte, va deveni în cele din urmă vehiculul principal al SpaceX pentru lansarea sateliților și călătoria la Stația Spațială Internațională.
Este o mișcare radicală pentru compania care are deja o rachetă destul de fiabilă. Dar poate SpaceX să permită această schimbare? În prezentarea sa, Musk a discutat despre modul în care SpaceX plănuiește să finanțeze costul dezvoltării vehiculului – deși el nu a menționat nicio cifră în dolari – precum și ce va fi folosit atunci când va fi complet. Ideile sale ar putea fi suficiente pentru a finanța tranziția și pentru a menține compania profitabilă, dar există unele lacune destul de evidente în plan.
Dezvoltarea rachetei
Musk a făcut un lucru foarte clar: SpaceX viitorul este BFR . Compania nu va mai pune resurse în îmbunătățirea liniei actuale a vehiculelor Falcon 9 sau a celei mai mari, Falcon Heavy de generație următoare. În schimb, toate resursele companiei de cercetare și dezvoltare vor merge în crearea noii rachete monstru. “El poate folosi acum aceiasi oameni care au construit sisteme de zbor pentru a reprograma nava spatiala”, spune Charles Miller, presedintele companiei de consultanta spatiala NexGen Space LLC si fostul membru al echipei de tranzitie a administratiei Trump NASA The Verge .

Venitul pe care SpaceX îl primește în prezent de la sateliți de lansare și de service pentru Stația Spațială Internațională va merge, de asemenea, spre finanțarea dezvoltării rachetei, a spus Musk. Chiar acum, afacerea pare a fi bună: SpaceX are un manifest complet de clienți, iar compania și-a mărit semnificativ frecvența de lansare la 13 până în prezent în acest an (de la opt anul trecut). NASA plătește, de asemenea, SpaceX pentru a trimite încărcăturii și, în curând, astronauții, către ISS.
Dacă acest lucru este suficient pentru a finanța dezvoltarea de 10 miliarde de dolari a unei noi rachete, este totuși neclară. Și probabil că niciodată nu vom ști sigur. “Afacerea de lansare este notorie secretă în ceea ce privește prețurile”, a declarat Brian Weeden, expert în spațiu la Fundația Secure World, o organizație nonprofit specializată în securitatea spațiului The Verge . “În plus, prețul lansării unui satelit depinde de cât de mult sunteți dispus să plătiți, unde vreți să mergeți – depinde de multe lucruri”.
este mai probabil ca societatea să aibă nevoie de fonduri suplimentare
Este posibil ca contractele prin satelit ale SpaceX și contractele NASA să fie suficiente pentru a finanța dezvoltarea BFR. Dar este mai probabil ca societatea să aibă nevoie de fonduri suplimentare – mai ales dacă Musk speră să își îndeplinească termenul “aspirațional” de a trimite vehiculul pe Planeta Roșie până în 2022. Investițiile private par a fi o opțiune. Și o altă sursă bună de bani? Guvernul.

Moon Base Alpha Un post partajat de Elon Musk (@elonmusk) 28 septembrie 2017 la 7:44 PDT

Musk promovează acum modul în care BFR poate trimite oameni pe Lună, o piesă destul de dezbrăcată, în interesul NASA. NASA studiază deja cum să pună o stație în apropierea Lunii. Și câțiva consilieri-cheie ai spațiului – inclusiv vicepreședintele Mike Pence, care conduce Consiliul Național pentru Spațiu – au sugerat o întoarcere la suprafața lunară. Este posibil ca NASA să vrea să finanțeze parțial dezvoltarea BFR pentru a încorpora vehiculul în orice plan lunar viitor.
Ar putea fi dificil pentru NASA să ignore BFR
Cu toate acestea, există un obstacol major: NASA dezvoltă în prezent o rachetă gigantică proprie, numită Sistem de lansare spațială. Acest vehicul are mulți susținători arzători în Congres, mai ales din partea reprezentanților statelor în care se construiește racheta. Congresul, desigur, controlează finanțarea din partea NASA – deci ar putea fi dificil să influențeze parlamentarii care consideră BFR drept o competiție directă pentru SLS. Dar SLS este un vehicul incredibil de costisitor care nu va zbura pe oameni pana in 2023. Ar putea fi dificil pentru NASA sa ignore BFR daca incepe sa zboare mai devreme.

Odată ce este construit, atunci ce?
Presupunând că SpaceX obține banii necesari pentru a dezvolta BFR, atunci ce? Vor exista suficienți clienți pentru a compensa costurile de dezvoltare și pentru a face SpaceX profitabilă?
Vineri, Musk a anunțat o serie de utilizări pentru BFR, dincolo de a merge doar la Lună și Marte. El a susținut că noul sistem ar înlocui în esență racheta Falcon 9 și nava spațială Dragon și că SpaceX ar putea folosi noul vehicul pentru a lansa sateliți, pentru a deservi stația spațială și chiar pentru a curăța resturile de spațiu de pe orbită. Și cu cât mai are o rachetă, cu atât mai mulți clienți potențiali au racheta. “Dacă își pot transforma în mod responsabil clienții în acest nou vehicul, atunci poate să acopere ceea ce au nevoie”, spune Phil Larson, fost purtător de cuvânt al SpaceX și decan adjunct la Universitatea din Colorado. The Verge.

Un post partajat de Elon Musk (@elonmusk) pe 29 septembrie 2017 la 12:46 PDT

Dar clienții prin satelit doresc să lanseze pe BFR? Vehiculul ar fi cu ușurință cea mai puternică rachetă construită vreodată. Lansarea sateliților pe nava spațială ar fi “depășită”, potrivit lui Miller. În plus, industria spațială a lucrat recent pentru a face sateliții mai mici, nu mai mari. “Aceasta este o imensa racheta imensa pentru a lansa sateliti”, spune Weeden. “Și tendința pare să se îndrepte către sateliți mult mai mici”. SpaceX ar putea să adauge o grămadă de sateliți în BFR pe zbor, dar există o mulțime de vehicule de lansare mai mici, care ar putea avea mai mult sens financiar pentru clienți.
“Aceasta este o imensa imensa racheta pentru lansarea satelitilor.”
De fapt, singura modalitate prin care clienții vor dori să își zboare sateliții pe o rachetă atât de masivă este dacă este ieftină. Și Musk spune că va fi. El intenționează să facă racheta și combinația de nave spațiale un sistem complet reutilizabil (spre deosebire de Falcon 9, care este doar parțial reutilizabil). Musk susține că acest lucru va face ca BFR cea mai ieftină rachetă SpaceX să fi zburat vreodată, chiar mai ieftină decât Falcon 1 – prima, mică rachetă pe care compania a zburat în 2008.
Dar există încă limite privind cât de reutilizabilă este o rachetă, spune Miller. Rachetele experimentează viteze supersonice, diferențe extreme de căldură și vibrații intense atunci când călătoresc în și din spațiu. Și tulpina acestei călătorii pune o mulțime de uzură pe un vehicul. Miller declară că este posibil ca rachetele reutilizabile să poată avea 100 de zboruri în ele, dar acestea nu sunt încă la fel de multe ca un avion, care poate face mai mult de 10.000 de zboruri în timpul vieții sale. “Dacă are doar 100 de zboruri în BFR, nu cred că este mai ieftin decât Falcon 1”, spune Miller.

Pentru a beneficia pe deplin de beneficiile reutilizabilității, aceste rachete vor fi zburate A lot – poate sute, sau chiar mii de ori pe an – pentru a aduce cu adevărat costul lansării. Și s-ar putea să nu fie suficienți sateliți pentru a justifica atât de multe lansări. “Cât de elastică este piața de lansare?” Jonathan McDowell, un astrofizician de la Harvard și expertul în spațiu, spune The Verge . Parcul mediu de sateliți lansați în fiecare an ar putea să se potrivească probabil doar cu o mână de lansări ale BFR. Ce altceva este lăsat să lanseze?
Există și alte opțiuni, desigur, cum ar fi acele potențiale misiuni lunare pentru NASA. Luna deschide o mulțime de posibilități: o serie de agenții spațiale naționale – inclusiv Rusia, China și Agenția Spațială Europeană – doresc să meargă acolo. Este posibil ca aceste țări să vrea să cumpere zboruri pe BFR pentru a-și retrage planurile lunare. Și mai mult decât atât, BFR ar putea face că Musk nu a făcut publicitate. Există potențial pentru turismul spațial sau construirea habitatelor în orbita inferioară a Pământului. Și apoi călătoria punct-la-punct aici pe Pământ, deși poate avea propriile probleme logistice .
În cazul în care costul vehiculului este suficient de scăzut, acesta poate crea în cele din urmă propria sa cerere. Dar această cerere nu se poate materializa pentru un timp. În plus, SpaceX are nevoie să construiască primul BFR – și datorită lipsei de specificitate a lui Musk în ceea ce privește banii reci și grei, este posibil doar contabilii SpaceX să știe dacă banii sunt într-adevăr acolo pentru ao face.

Comments are closed