Elon Musk este chiar permis să-și trimită mașina în spațiu?

După mult fanfară , Elon Musk a arătat clar că intenționează să-și lanseze Tesla Roadster pe Marte pe Falcon Heavy anul viitor – dar au rămas întrebări dacă misiunea este permisă. Există obstacole federale majore pe care SpaceX trebuie să le depășească pentru a lansa prima mașină sport în spațiu adânc?
Musk a spus inițial că dorește trimite masina pe orbita lui Marte , care ar putea ridica temeri legate de protecția planetară. Acesta este conceptul de prevenire a contaminării lumilor în sistemul nostru solar cu viața pământului. Onorarea protecției planetare este o chestiune de drept internațional, așa cum este mandatată în Tratatul Spațiului Exterior – un document de 50 de ani care dictează orientările pentru ce țări pot și nu pot face în spațiu. Și SUA este în cele din urmă responsabile pentru companiile spațiale comerciale din SUA care aderă la tratat.
“Este o sarcină utilă manechinului – o încărcătură utilă minunată.”
Tesla Roadster nu este într-adevăr mergând la Marte, astfel încât SpaceX nu va fi încurcat de legea spațială internațională; în schimb, mașina va fi livrată în apropierea orașului în care Marte orbitează în jurul Soarelui, la aproximativ 141 milioane de mile de la Pământ, și apoi a plecat să călătorească pentru totdeauna prin spațiu, conform unei clarificări suplimentare din partea lui Musk . Atâta timp cât Roadster-ul nu interferează cu Planeta Roșie, SpaceX ar trebui să fie bine. “Este o sarcină utilă manechinului – o sarcină utilă rafinată – dar ceea ce se întâmplă este că nu efectuează nicio operațiune în spațiu”, spune Eric Stallmer, președintele Federației Spațiale Comerciale Spațiale The Verge .
Dacă SpaceX dorea ca Roadster să îndeplinească o sarcină specifică – cum ar fi terenul de pe Marte sau un asteroid – ar fi o poveste diferită. O astfel de misiune ar cădea într-un decalaj ciudat de reglementare care a afectat guvernul american de ceva vreme. Statele Unite au supravegheat cu succes lansarea și licențierea sateliților comerciali în orbită în jurul Pământului în ultimii 50 de ani, dar în prezent nu există un cadru legal care să supravegheze ceea ce sunt considerate misiuni spațiale comerciale “netradiționale”. Acestea includ lucruri cum ar fi trimiterea unui rover la Lună, lansarea unui habitat uman pe orbită … sau trimiterea unei mașini pe Marte.

O redare artistică a rachetei Falcon Heavy SpaceX Imagine: SpaceX

“Una dintre marile provocări este cum guvernul declară că da pentru o mulțime de noi activități inovatoare din sectorul privat din sectorul privat”, spune Brian Weeden, expert în spațiu și director de programare pentru Fundația Secure World, The Verge .
Procesul de lansare a sateliților a fost mai mult sau mai puțin raționalizat pentru un timp. Companiile care doresc să trimită o sarcină utilă trebuie să solicite o licență la Comisia Federală de Comunicații (FCC) pentru a folosi o parte a spectrului radio pentru a comunica cu satelitul. De asemenea, aceștia trebuie să solicite o licență de lansare la Administrația Federală a Aviației (FAA), care asigură că misiunea nu va afecta proprietatea pe teren sau nu va reprezenta un pericol pentru public.
“Cum spune guvernul da multe dintre aceste noi activități inovatoare din sectorul privat din sectorul privat”.
Dar când o misiune implică mai mult decât lansarea de sateliți, acolo unde companiile intră în scenariul unui Vest Sălbatic. Nu există un cadru pentru supravegherea acțiunilor unei companii în spațiu; odată ce un vehicul se deplasează dintr-o rachetă pe orbită, acolo se încheie jurisdicția federală. “Autoritatea FAA este peste vehiculul de lansare; odată ce volumul util se separă, nu au nici o autoritate acolo “, spune Weeden.
Aceasta începe să devină o problemă, deoarece companiile spațiale propun misiuni mai ambițioase. Guvernul american are nevoie de o modalitate de a se asigura că companiile nu vor primi națiunea în necazuri prin încălcarea Tratatului Spațiului Outer în timp ce se află în spațiu. Protecția planetară este cu siguranță o preocupare, deoarece mai multe companii vorbesc despre trimiterea navelor spațiale pe Lună sau pe Marte. Tratatul prevede că țările ar trebui să exploreze alte lumi și să “conducă explorarea lor pentru a evita contaminarea lor dăunătoare”.

În prezent, NASA aderă la orientările stricte de protecție planetară stabilite de o agenție internațională numită COSPAR, care detalii despre modul în care ar trebui să fie manipulate nave spațiale în funcție de locul în care se află . Pământul umbrește cu microbi care pot cădea cu ușurință pe nave spațiale și, dacă contaminăm o altă planetă cu propriile noastre bacterii, va fi greu să studiem această lume străină în starea ei curată. Deci, pentru orice nava spatiala care se indrepta spre un loc care ar putea gazdui viata, cum ar fi Marte, exista reguli importante de urmat.
Regulile COSPAR spun că rachetele care trimit nave spațiale pe Marte trebuie să aibă o șansă de a lovi mai puțin de o sută din 10000 de planete. Și orbiții de pe Marte nu trebuie să respecte cerințele stricte de curățare, atâta timp cât există o șansă de 99% de lipsă a lui Marte în 20 de ani și o șansă de 95% de a pierde planeta în 50 de ani. “Nu există cerințe speciale care ar trebui îndeplinite dacă această orbită nu va afecta Marte pentru o perioadă lungă de timp”, a declarat John Rummel, fostul ofițer de protecție planetară al NASA The Verge .
următorul zbor de testare Falcon Heavy ilustrează necesitatea unui cadru de reglementare
Dacă SpaceX dorea să facă mai mult cu Roadster-ul, totuși, s-ar putea întâmpla o anumită fricțiune. Un astfel de scenariu sa întâmplat anul trecut când companie privată spațială Moon Express a căutat aprobarea să-și trimită viitorul lunar la Lună. Compania sa temut că Departamentul de Stat ar putea interveni pentru a bloca lansarea; guvernul nu a putut să se asigure că Moon Express urma să respecte legea pe timp de lună. Ca soluție pe termen scurt, Moon Express a oferit în mod voluntar Departamentului de Stat toate detaliile despre modul în care compania ar respecta Tratatul privind spațiul cosmic. Este posibil ca SpaceX să facă ceva similar.
“Sunt sigur că știu cum funcționează SpaceX, le dau totul, dar chiuveta de bucătărie și fiind incredibil de diligent în acest proces”, spune Stallmer.
În mod ciudat, zborul de încercare Falcon Heavy, care urmează, ilustrează nevoia unui cadru de reglementare – și în curând. SpaceX nu a tăcut despre ambițiile sale spațiale profunde, iar odată ce Falcon Heavy este online, compania are planuri mai mari pentru racheta dincolo de lansarea mașinilor. De exemplu, SpaceX intenționează să trimită doi turiști în jurul lunii înca din anul următor (deși nu a existat prea multe informații despre asta). Și SpaceX are planuri mai mari de a construi noul BFR sau Big Rock Rocket, care ar putea duce într-o zi oameni la suprafața Lunii și Marte.
Din fericire, Congresul lucrează la o soluție. În iunie, Casa a trecut American Space Commerce Free Enterprise Act din 2017 , care ar oferi Departamentului de Comerț supravegherea activităților comerciale în spațiu. Încă nu este clar dacă și când acest proiect de lege va deveni lege, dar este clar că este nevoie de ceva. Lipsa de supraveghere în acest domeniu devine din ce în ce mai greu de ignorat. După cum spune Weeden: “Acesta este doar un alt exemplu al modului în care lumea spațială comercială depășește procesul de supraveghere existentă”.

Comments are closed